Zde je několik témat, které webdesign ukazují v širších souvislostech. Jsou to některé z rad a doporučení, kterými se při tvorbě webu řídím.

Úprava textu

Skrze text se návštěvník stránek dozvídá nejpodstatnější informace. Měla by tomu odpovídat jeho kvalita. Stylistická, i přes různé optimalizace pro vyhledávače, a typografická.

O typografii (nejen té na webu) více na typomil.com. Stojí za to se chvilku věnovat informacím, které nabízí.

Srozumitelnost a jazyk

Nenabízejte umělé hnízdní dutiny, když lidé chtějí ptačí budky. Nedělejte složité recepty, nikdo neví, jak velké je středně velké vejce.

Nepište si texty sami, pokud si můžete dovolit odborníka. Podobně jako místo sponky z balíku MS Office přenecháte přípravu stránek specialistovi. Jak píše Dalibor Behún (v úvodním článku seriálu Hříchy pro šíleného korektora):

Někdy totiž paradoxně dochází k tomu, že zdrojový kód stránky je mnohem čistší než její skutečný obsah.

A o kousek dál dodává: Skutečnost je ale taková, že bídná čeština dokáže spolehlivě pohřbít sebelepší práci grafika a programátora.

Pro plynulý přechod k dalšímu tipu doporučuji přečíst článek Postoj lamy, příklad s mobilem od Dušana Janovského.

Testování (použitelnosti)

Myslíte si, že máte dobrý web? Ověřte si to!

Sežeňte 5 lidí, kteří stránky neznají a jsou z jejich cílové kategorie (věk, příjem apod.). Posaďte je k počítači a dejte jim seznam úkolů, které mají provést. Zjistit informaci o určitém produktu, zaregistrovat se pro odebírání novinek nebo nákup zboží s konkrétními parametry. Prostě činnosti, které očekáváte, že budou uživatelé se stránkami provádět. Pozorně je sledujte, ale neraďte jim, pokud budou v úzkých.

Možná budete překvapení, jak si povedou. Nemusíte být odborník na použitelnost a přece poznáte, jestli je vše v pořádku nebo si uživatelé neví rady a odchází od stránek frustrováni.

O grafice

Nešilhejte po laciných efektech grafických programů. Pěkného a funkčního designu se dociluje střídmostí, konvencí (uživatelé jsou zvyklí pracovat jistým způsobem) a nápadem. Forma se má podřídit obsahu, i když i na webu platí, že obal prodává.

Internetový marketing

Různým formám internetového marketingu se na Lupě věnuje Michal Krutiš. Zatím jsou vydány dva články: Kdy se vyplatí připlatit? a Platby za umístění.

Zajímá Vás optimalizace pro vyhledávače? Přečtěte si rady Marka Prokopa v seriálu na Lupě (Základní techniky…) nebo na Živě (odkazy i s komentářem na About weblogu).

Firefox

A trošku z jiného soudku. V posledních verzích už nastavení nejlepšího prohlížeče přes nabídky v menu hodně pokročilo, přesto neškodí napsat místo adresy about:config a podívat se na konfigurační volby.

intl.accept_charsetsutf-8,*,iso-8859-2
intl.accept_languagescs, en-us, en
intl.charset.defaultUTF-8
intl.charsetmenu.browser.staticUTF-8, ISO-8859-2, windows-1250, ISO-8859-1
accessibility.typeaheadfind.linksonly   false
browser.block.target_new_windowtrue
browser.bookmarks.filecesta k souboru

Rozšíření (extensions), bez kterých si FF už nedovedu představit: Adblock Plus, LastTab, FireBug, Undo Closed Tabs Button, HTML Validator, SearchStatus, Live HTTP Headers, ColorZilla, Auto Copy, Web Developer a Cute Menus – Crystal SVG.